Linnéa Roxeheim har gjort det mesta inom film, hon har studerat både i Sverige och Los Angeles och gjort både kort och novellfilm! Vintern 2012 var hon aktuell med många ungdomar och framförallt bloggares favoritserie, webbserien Portkod 1321, i höst kommer del 2! Här kommer en intervju jag gjorde med henne efter serien haft premiär!
När kom du på att du ville hålla på med film?
När jag var liten drömde jag om att bli regissör men jag tog steget att satsa på att bli det när jag var 19 och sökte en grundkurs i film i LA. Jag kände personligen att jag ville lära mig så mycket som möjligt teoretiskt innan jag gav mig ut och prövade att göra film på egen hand. Därför har jag sökt mig till de tre filmutbildningar som jag har gått. Just DI-utbildningen var viktig för mig för att få tid och lov att bara göra göra göra film i 3 år och att utforska mitt eget filmspråk. Hade jag inte kommit in på den hade jag kanske inte haft självförtroendet att satsa på det ”på egen hand” men jag är övertygad om att det finns massa andra vägar att gå än att gå en högskoleutbildning i film.
Vad var det för utbildning och på vilket sätt tror du det kan vara annorlunda att studera i USA som är en stor marknad för film i jämförelse med Sverige?
Jag gick en grundkurs på NYFA i ett halvår där vi fick lära oss allt från dramaturgi till ljussättning. I just LA som är ett filmmecka är det nog rätt svårt att slå sig in bara genom att flytta dit/studera där. Då jag tror jag det är lättare att slå sig in här, om det är det man vill, att göra en bra film i Sverige och skicka den till amerikanska filmfestivaler.
Hur tycker du det är att vara tjej och hålla på med film?
Intressant fråga. Jag vet ju inte hur det är att vara kille och hålla på med film så jag kan inte jämföra det. Men det är klart att jag befunnit mig i situationer där jag misstänkt att jag blivit behandlad på ett visst (dåligt) sätt för att jag är just tjej. De människorna är det bara att sålla bort, du kan ju välja de personer som du vill jobba med.
Jag har dock aldrig känt mig orolig för att jag inte skulle ”klara av jobbet” eller att det inte var något för mig bara för att jag är tjej. Jag har bara känt ett ”kall” att göra film och tror det är samma kall som alla som håller på med film känner.
Det kan också vara en jäkla kraft att vara tjej i en annars rätt kill- och mansdominerad bransch. Många lyssnar och respekterar en kanske lite extra för att de tänker att man måste vara så jäkla bra eftersom man lyckats slå sig fram TROTS att man är tjej. Exempelvis när jag var i Indien och spelade in min slutfilm; vårt indiska crew som var helt ovana vid att jobba med en regissör av kvinnligt kön trodde jag var nån sorts ûberbegåvad regissör som basade över 25 män och visade därför osedvanligt mycket respekt för mig haha.
Skådespelarna Happy Jankell och Fanny Klefelt med Linnéa
Ditt senaste projekt vi kan se är dramaserien portkod 1321 som är väldigt omtyckt vad jag sett i andra bloggar tex, hur såg arbetet kring det projektet ut? Jag var med från start och har jobbat ”från ax till limpa” med portkod. Jag blev indragen via den andra manusförfattaren som hade fått en förfrågan av SVT att skriva ihop en pitch på en serie vars enda restriktion var att det skulle vara ett ungdomsprogram, resten fick vi i princip fria tyglar till att göra vad vi ville med.
Vi började med idéarbetet för 2 år sedan nu och jobbade länge med berättelsen i treatmentform, fram till i princip månaden innan inspelning. I detta väl utarbetade treatment fanns en hel del stöddialog som jag lät skådespelarna läsa, de fick alltså inte läsa några manus på väldigt länge. Därefter gick jag in i två veckors improvisations- och repetitionsarbete med seriens situationer parallellt med ett gediget karaktärsarbete. Allt filmades och antecknades och mycket av den dialog som uppstod förde jag in i min regibearbetning av manuset.
Vi filmade sen i ett jäkla tempo – 20 inspelningsdagar alltså 2 dagar per avsnitt (avsnitten är mellan 10 och 16 min), klippte under 2 månaders tid (!) samt ljudläggning/musikläggning och mix under totalt 6 veckor. Det var jobbigt och fantastiskt på samma gång!
Skulle du säga att portkod 1321 tar upp teman som ligger nära den typen av film du vill göra?
Ja mina filmer kretsar ofta kring identitet, sexualitet och makt och är nästan uteslutande relationsdramer, precis som portkod.
Vad har du för projekt på g just nu?
Det finns många projekt som jag vill göra och som är under diskussion men inget är bestämt än eftersom jag just nu är mammaledig med en nyfödd bebis.
Vad har du för tips till de som vill hålla på med film?
Tänk på vad som intresserar dig och varför. Allt börjar med vad man vill berätta. Om du ser en film du tycker om – fundera på varför du gillar den. Att veta vilka ämnen man vill berätta om är första steget till att hitta till sitt eget filmspråk. Sen; gör gör gör film – och gör alla misstag!
Se till att kolla in Portkod 1321 på SVT Play!
Här kan ni se 15 kortfilmer varav Linnéa har gjort 6 av dem
Vill ni se Linnéas novellfilmer hittar ni dem på filmcentrum
Bilderna är Linnéas privata!
Leave a Reply